Om du har gjort en inbetalning men ändå fått en påminnelsefaktura så kan det bero på följande orsaker.
Betalat in för sent
Om du har betalat in beloppet som är specificerat på fakturan, men efter förfallodatumet den 28:e så kommer en påminnelsefakturan hinna skickas ut. Tänk på att det tar 1-2 bankdagar innan din inbetalning registreras.
I detta fall har du två alternativ:
- Betala omgående mellanskillnaden (det vill säga påminnelse- och förseningsavgiften på totalt 250 kr). Då kommer en faktura skickas ut den 14:e samma månad.
- Vänta tills månadsfakturan skickas ut den 14:e och betala påminnelse- och förseningsavgiften samt dröjsmålsränta tillsammans med lägsta månadsbeloppet.
Betalat in för lite
Om du har betalat in mindre än lägsta månadsbeloppet som är specificerat på fakturan så får du en påminnelsefaktura.
I detta fall har du två alternativ:
- Betala omgående påminnelsefakturan. Då kommer en vanlig månadsfaktura skickas ut den 14:e samma månad.
- Vänta tills månadsfakturan skickas ut den 14:e och betala både påminnelsebeloppet och lägsta månadsbeloppet på samma faktura.
Angivit fel OCR-nummer eller Bankgiro-nummer
Ibland händer det olyckliga att man angiver fel OCR-nummer eller Bankgiro-nummer i samband med en inbetalning. I detta fall måste du kontakta kundtjänst.